Fortællinger fra Mortlan #6 Stenhal: Et skæbnens slag

Stenhal: Et skæbnens Slag

Fortæller: Dogro Mortus den anden
Periode: 20. Sulf 1076AA til 10. Bral samme år
Placering: Det sydlige Mortlan (Grubarlad, Fyrk, Frangica, Flodlandet, Dragefjeldene, Magnis og Marias)

Før jeg begynder denne fortælling, skal der lige siges et par ord.
Først og fremmest så vil jeg lige slå det fast en gang for alle, at nej disse fortællinger handler ikke om. Jeg, Dogro Mortus den 2., er ikke helten i mine egne fortællinger, og det har jeg aldrig påstået. Så lad endelig være med at give mig æren for disse gerninger, som I, mine kære og elskede læsere, altid ender med at gøre. Jeg er blot en ydmyg og simpel skribent, som viderefortæller disse beretninger.

For det andet skal det også siges, at alle disse fortællinger blev givet videre til mig i god tro, og når denne fortælling endelig bliver udgivet, vil den for længst være til ende. Jeg forråder ikke mine venner, og jeg har undladt adskillige personlige oplysninger og hemmeligheder, som det ikke står til mig at fortælle.

20. Sulf 1076AA: Den falske Mortus

Vores historie starter ud med en forfærdelig tragedie, som uden tvivl var grunden til, at vores elskede helte nogensinde slog sig sammen. Den forfærdelige tragedie var nemlig den, at min elskede broder, Zongo Mortus, en måned tidligere var blevet myrdet af den skrækindjagende, hemmelige organisation, der gik under navnet Tidens Mestrer. Disse plottende, arrogante og selvglade kujoner havde myrdet min broder og uskiftet ham med en så ussel dosne, som de overhovedet kunne finde. Denne falske ”Zongo” var så taget om bord på den elviske gallej Guldstorken, som min bror skulle have sejlet med hjem til Ørkenia, men min brors erstatning havde ingen interesse i at lade skibet nå sit mål. Han kendte nemlig til et magisk og legendarisk artefakt, der skulle være i kaptajnens besiddelse, og han havde i sinde at stjæle det til sine herrer. Men da tyveriet blev opdaget, og ”Zongo” blev tvunget til at handle drastisk, gjorde morderen noget yderst risikabelt. Han sejlede Guldstorken direkte ind i Skibbruds Klipperne i håbet om at dræbe Kaptajn Antonio, der var en hærdet sømand, så han kunne tage sit mål fra elverens døde hænder. Men den falske Zongos planer endte ikke, som han havde håbet på.
Guldstorken ramte brutalt ind i klipperne, og både besætning og passager blev kastet i alle retninger. Hverken Zongo eller Antonio døde dog ikke, og det samme galt vores hovedpersoner.

Stenen


Guldstorkens rejse til Ørkenia havde nemlig haft en ganske særlig samling passagerer ombord, og uden dem ville vores historie ende i ”Zongo”s sejr. Ingen ved helt, hvem eller hvad der havde samlet denne gruppe af udskud ombord på Guldstorken den aften, men en ting er helt sikkert. Hvis det ikke havde været for mødet mellem dem, ville Mortlans skæbne have set betydeligt anderledes ud. Så ville ildæderne aldrig været opstået, Stenhal ville aldrig have rejst sig og bekæmpet Brennus, og Tidens Mestrer ville have vundet. Men lad mig ikke komme for godt i gang, for dette er trods alt kun begyndelsen på vores historie.

Så på denne strand morgenen den 21. Sulf lå ”Zongo”, Kaptajn Antonio, dværgen Støvbold med tømmermænd, den forvirrede druide Tainir, den skræmte ashas pige Aiola, den bitre odder Za-Sien, en hævnlysten nissetyv og den luskede Køter. Sidstnævnte var et forbandet menneske fra Elwar, som havde fornærmet naturens gud Bearon, og han var derfor blevet påtvunget hundeskikkelse. Denne skikkelse forhindrede dog ikke Køter at skabe ravage og problemer, hvor end han kom, og han overvejede allerede forfærdelige ting denne triste morgen. Kaptajn Antonio havde knap nok åbnet øjnene denne tørre og varme morgen, før ”Zongo” var sprunget på ham og havde lagt en kniv på hans strube. ”Giv mig stenen, din idiot!” hvæsede han og forsøgte at vriste et objekt fri fra Antonios hænder, som de andre ikke kunne se ordenligt. ”Lad ham være!” skreg ashas pigen, hvis navn var Aiola, og satte sig grædende i sandet. Hun havde aldrig oplevet noget lignende, da hun havde levet et hidtil fredeligt liv. Dette skrig vækkede Støvbold op fra sine tømmermænd, og hun forstod, at Antonio var ved at blive røvet af ”Zongo”. Støvbold kaldte på Za-Sien og nissetyven Zhorga, som hun havde talt med aftenen før, og de tre krigere greb hurtigt fat i den falske Zongo og slæbte ham væk fra Antonio, før han kunne nå at skade kaptajnen. Den forvirrede elver druide fulgte med dem, og Aiola løb bange ind mod land, hvor hun kunne se den store Láu-Jungle. Hun havde brug for at komme væk fra det hele, da hun ikke var vandt til strid. Tilbage på stranden var nu kun Køter og Antonio, som sukkede udmattet og satte sig op. ”Hvad var det, han ønskede fra dem, kaptajn?” spurgte Køter uskyldigt og nærmede sig Antonio, men kaptajnen var hverken dum eller godtroende. ”Bare min pung” sukkede han og pakkede objektet væk i sin lomme ”jeg er så taknemmelig for, at dine venner reddede mig”. ”Bare din pung” snerrede Køter og gik hen helt til Antonio ”er du nu helt sikker på det, kaptajn?”. Elveren forsøgte at rejse sig op og komme væk fra Køter, men han mærkede straks stor smerte, da Køter satte sine tænder i hans lår. ”Hvad ville han have fra dig, kaptajn?” spurgte Køter igen helt roligt, imens Antonio skreg af smerte og prøvede at skubbe hunden væk ”hvad ville han have fra dig?”.

I mellemtiden havde ”Zongo” forsøgt at slippe bort fra sine fangevogtere, og det havde næsten lykkedes. ”Zongo” var nået frem til Láu-Junglens ydre, da Za-Siens dartpil ramte ham i halsen, og han faldt død om. Støvbold, Zhorga og den forvirrede druide, hvis navn var Tainir, kiggede forbløffede på Za-Sien, som kiggede vredt på den døde dosne, før han satte kursen tilbage mod Køter og Antonio med kommentaren ”hellere det end at lade ham slippe væk”. De tre krigere og druiden begav dem alle trætte tilbage til stranden, hvor de fandt Aiola og Køter siddende ved siden af Antonios afdøde legeme. ”Hvad ved hele hule Herroth er der sket her?” spurgte Støvbold forbløffet ved synet af kaptajnens lig. ”Det var hende” bjæffede Køter vredt ”den lille uskyldige pige myrdede ham” og lagde ekstra tryk på ordet ”uskyldig”. ”Hvad?” udbrød Aiola med tårer i øjnene ”jeg har ikke gjort noget. Han var død, da jeg kom tilbage fra junglen”. ”Tæven lyver” lo Køter ondskabsfuldt ”I skal ikke lytte til en kælling, bare fordi hun er ung og smuk. Hun er en morder, lige så sandt som jeg er en hund”. Za-Sien, Zhorga, Støvbold og Tainir kiggede alle fire forvirret fra den ene til den anden uden at vide, hvem de skulle tro på. Kun Støvbold valgte at tage parti, da Aiola mindede hende om sig selv, da hun havde været en ung pige. Hun gik hen og forsøgte at trøste den unge ashas tøs. ”Hvad gør vi så nu?” spurgte Støvbold, da Aiola stoppede med at græde ”er der nogen, der ved, hvor vi er?”. ”Jeg kan se en landsby længere nordpå” fortalte Za-Sien de andre ”vi kan måske overnatte der og finde vej til en havneby bagefter”. Ingen af de andre havde nogen forslag, og så begav den lille stidige gruppe så langsomt nordpå. Stemningen var meget urolig, da ingen af dem rigtigt kendte hinanden, og kun en af dem vidste, hvem der virkeligt havde dræbt Antonio.

Mørket var faldet på, da gruppen nåede frem til den lille landsby. Her blev de taget imod af de lokale med åbne arme, da de var vandt til skibsbrudne. Der blev startet et bål til dem, og de fik mad, husly og rådgivning. ”I skal nok drage nordpå til Trinolas gennem junglen” fortalte en gammel mand dem ”hvis I ønsker at komme videre med skib. Ellers kan I jo også gå til Ørkenia, men under alle omstændigheder skal I gennem junglen for at komme nogen steder herfra”. Vores helte takkede den gamle mand for hjælpen, og så vendte de sig mistroisk imod hinanden. ”Flot taske” bemærkede Zhorga til Køter for at bryde den truende stilhed. ”Jeg er en hund” svarede Køter ”hvordan skal jeg ellers kunne bære noget med mig? Nå, vi er nødt til at finde ud, hvad vi vil, og hvem der skal hvad”. ”Det har du ret i” sukkede Støvbold og kastede et blik på den sovende Aiola ved sin side ”spørgsmålet er jo enligt, hvem der skal hvorhen. Personligt var jeg på vej til Ørkenia for at snakke med paladinerne der, men der er vil også paladiner andre steder, så jeg behøver ikke at drage sydpå”. Hun kiggede på de andre, i håbet om at de også ville afsløre deres mål og planer. ”Jeg er faktisk ikke helt sikker” mumlede Tainir lidt fraværende ”jeg tror, at jeg var på vej ned til min familie, men… jeg ved det ikke længere”. ”Du slog nok hovedet i skibsbruddet, kammerat” lo Zhorga, før hun sagde ”selv er jeg på jagt efter en mand ved navn Lars. Han brændte min kro ned, og jeg vil have hævn. Han skulle vist arbejde for en eller anden mand ved navn Rugbert her i syden, og jeg er kommet for at ende den karriere”. ”Rugbert” gentog Za-Sien og kiggede beslutsomt ind i ilden ”sikke et tilfælde. Jeg er netop her i syden på jagten efter en mand med netop det navn”. ”Så falder vore veje sammen, min ven” sagde Zhorga ”hvad har Rugbert gjort dig? Var det ham, der gav dig de brændemærker?”. Za-Siens øjne lyste vredt et sekund, og han dækkede hurtigt sine ar til, før han svarede vagt ”nej, det er ikke personligt. Men jeg er nødt til det, hvis jeg vil opfylde min drøm”. ”Hvilken drøm?” spurgte Zhorga påtrængende, men Za-Sien ignorerede hende og kiggede endnu en gang ind i ilden. ”Hvad så med hende?” spurgte nissen og kiggede på Aiola ”har din kæreste fortalt dig noget, Støvbold?”. Støvbold sukkede over Zhorgas barnlighed, før hun svarede ”nej. Men jeg ved, hvorfor hun er her. Aiola er stukket af fra et eller andet. Jeg kender behovet om at flygte, og jeg kan genkende det hos hende”. ”Forskellen er bare, at hun ikke flygter fra sine mord gennem flasken, ikke sandt?” lo Køter. Støvbolds udtryk blev hadefuldt. ”Hun er bare en uskyldig pige” sagde hun vredt og vendte sig bort fra resten af gruppen. ”Det er vist også på tide, at vi får noget søvn” kommenterede Tainir, og så blev resten af gruppen stille.

Den næste morgen drog de alle ind i junglen ad Lysets Sti, og de gik det meste af dagen uden at sige en lyd til hinanden. Det var blevet sent, og mørket var faldet på, da de endelig nåede frem til junglens korsvej, hvorfra de enten skulle drage mod syd og tage den lange vej til Ørkenia eller mod nord og havnebyen Trinolas. Beslutningen blev dog udskudt til den næste morgen, da det var meget sent, og så slog den lille gruppe lejr. ”Spørgsmålet er i virkeligheden, hvor vi kan finde en bandeleder som Rugbert” sagde Za-Sien til Zhorga, før odderen faldt i søvn ”og hvordan vi skal opspore ham og Lars”. Svaret kom til dem i løbet af natten.

Zhorga, der var en tyv og derfor vandt til at tage forholdsregler, havde lagt sig til at sove oppe i et træ, og hun vågnede så midt om natten, da hun hørte raslen i bladene under sig. Først troede hun blot, at hendes rejsefæller var oppe for at træde af på naturens vegne, men da hun så ned, fik hun øje på tre fremmede mennesker med trukne sværd, der forsigtigt nærmede sig de andre. Zhorga klatrede lydløst ned fra træet, netop som menneskerne åbnede Køters taske og rodede indholdet igennem. ”Den er her” hviskede et af menneskerne til de andre, og Zhorga nåede lige at skimte noget rødt i menneskets hånd, før manden pludseligt skreg og vækkede resten af hendes rejsefæller. Den fremmede mand blev slynget bagover, og der udbrød en kort kamp mellem hans venner og Zhorga, Za-Sien og Støvbold, der endte i sidstnævntes sejr. Da kampen var ovre, og de to mennesker lå døde på jorden, vendte hele gruppen sig imod den sidste, som sad med en rød sten i sine hænder på størrelse med et æble. Zhorga indså hurtigt, at hun havde set den før. Det var denne røde sten, som ”Zongo” havde forsøgt at tage fra kaptajnen på stranden. ”Giv mig stenen!” knurrede Køter vredt og gik hen imod manden, imens de andre langsomt samlede sig afventende bag ham. ”Hvad er det for en ting?” spurgte Støvbold, imens hun stirrede fascineret på den mystiske røde sten, hun ikke kunne fjerne blikket fra. ”Hvem er du?” spurgte Za-Sien og trådte vredt nærmere manden, som nu havde rejst sig op igen, og som kiggede skræmt fra person til person ”og hvad vil du med den tingest?”. ”Jeg…” begyndte han, men han brød så pludseligt ud i et smertens skrig ”jeg arbejder for en mand ved navn Rugbert… han betalte mig for at stjæle stenen fra jer… Auhhhhh!”. Og så, for vore helte og Køters øjne, blev manden kastet op i luften, og stenens røde lys forstærkedes. ”Fjolg gish margch tazath!” råbte Zhorga på nissesproget og løb hen imod manden, men hun blev kastet tilbage af det røde lys, netop som mandens skrig blev højere. ”Hvor kan vi finde Rugbert?” spurgte Za-Sien og pegede sit kortsværd imod manden, men det var allerede for sent. Manden lå sammenkrøbet og død på jorden. Den røde sten havde dræbt ham, ligesom den havde taget livet fra Kaptajn Antonio.

Alt dette blev hurtigt klart for hele gruppen, der nu var langt mere forvirrede end tidligere, men det afgjorde også en meget vigtig ting. De ville alle gerne vide, hvad stenen var for en. ”Lad os tage til Trinolas” sagde Støvbold beslutsomt ”måske kan vi finde nogen, der kan hjælpe os der”. ”Og det er et åbent sted” mumlede Za-Sien for sig selv ”så Rugbert vil uden tvivl finde os, og så er det ude med ham”. ”Hvad siger du?” spurgte Aiola med røstende stemme, da hun stadig var påvirket af mandens død. ”Bare at vi skal passe på med Rugbert. Han er af den farligste slags” svarede Za-Sien uskyldigt. ”Hvorfor fortæller du os så ikke om ham?” spurgte en af de andre, da gruppen begyndte at bevæge sig nordpå mod Trinolas. ”Tjo…” mumlede Za-Sien ”det kunne jeg vel godt”. Og dette var, hvad han fortalte dem:


Rugbert var på denne tid en frygtet og nådesløs pirat, som havde base i det sydlige Mortlan. Han havde dræbt, plyndret og tortureret sin vej til toppen, hvilket havde placeret ham på Det Grønne Broderskabs liste. Desværre forholdte det sig sådan, at rangerne ikke havde uanede ressourcer i øjeblikket, da Kolonikrigens udfald stadig var skyld i mange kvaler i Central Mortlan. Za-Sien, der var blevet oplært siden barndom af rangeren Garion, havde ansøgt om at slutte sig til Det Grønne Broderskab, og hans utålmodighed havde ledt til, at Broderskabets ledere havde skænket Za-Sien denne opgave. Hvis han kunne indfange eller dræbe Rugbert, så ville hans position hos rangerne for altid være sikret. Problemet var dog bare, at Rugbert havde en mindre hær af lejesoldater, røvere og tyve under sin kommando, og han var selv en berygtet pyromantiker, en mester i ildens kræfter.

Da Za-Sien var færdig med sin fortælling var den lille gruppe nået frem til Grubarlads hovedstad og Vismandens By, Trinolas, der var opkaldt efter byens store helt, som havde sikret landets frihed. Det var en stor havneby fyldt med fiskere og træhytter. Byens mørkhudede borgere så helt afslappede ud, da vore helte (og Køter) nåede frem til byen, og det føltes helt unaturligt med de sidste par dage taget i betragtning. ”Hvad gør vi så nu?” spurgte Støvbold med rystende hænder ”jeg tænker, at vi har brug for et sted at sove i nat. Jeg smutter hen på kroen”. Før nogen kunne nå at indvende noget, var hun forsvundet, og Zhorga fulgte hurtigt efter. ”Sikke mange kærester den dværg har” bjæffede Køter, da de var forsvundet, men han modtog ikke nogen latter. ”Jeg går også hen på kroen… hvis hun nu skulle få brug for mig” sagde Tainir en anelse forvirret, og tilbage stod kun en utilpas udseende Aiola, en gnaven Za-Sien og en selvglad Køter. Der gik ikke længe, før resten af rejsefællesskabet var taget hen på kroen. Støvbold sad nu glad og tilfreds sammen med Zhorga, imens de bundede den ene øl efter den gang, imens Aiola kiggede skræmt på. Tainir sad lige ved siden af dem, men han drak ikke noget selv. Odderen og Køter sad på den anden side af bordet, hvor de var i en vild diskussion. ”Hvis det er et våben, bør vi bruge det imod Rugbert, når han finder os” sagde Za-Sien. ”Ja ja ja” lo Køter ligeglad ”stenen er min, og jeg vil ikke give den til nogen”. ”Var der en af jer, der nævnte navnet Rugbert?” spurgte en fremmed mand dem pludseligt, og hele gruppen vendte sig imod ham. ”Hvorfor spørger du?” sagde flere af dem i munden på hinanden. ”Det var bare et navn, som Vismanden nævnte tidligere i dag” svarede manden dem ”han sagde, at en eller anden ved navn Rugbert måske var i nærheden af Trinolas, og at han kunne skabe problemer”. Den lille gruppe udspurgte manden nærmere om, hvem denne vismand var, og han sendte dem til en mærkeligt udseende hytte, der lå midt i byen. Dens tag var dækket af fiskenet med massevis af perler, skind og juveler på, og hytten havde tre små skorstene. Det lille hus var endnu mere mærkværdigt på indersiden, hvor væggene var dækket af tæpper, kort, skind og diverse mærkværdige artefakter. Der lå et enhjørningehorn på en kommode, der hang et kranie fra en ormekæmpe, hvorunder der var skrevet ”Bjargar”, og lang hyttens bagvægge var der opstillet mange reoler fulde af bøger. Luften inde i hytten føltes tung, og der lugtede af røg. Zhorga var netop gået ind som den sidste og havde lukket døren efter sig, da Vismanden kom til syne i den lille hytte. Han var en lavstammet gammel mand med et busket skæg og en mærkelig grønlig kåbe, og han satte sig straks på en egetræsstol, da han fik øje på sine gæster. ”Tag plads, tag endelig plads, unge folk” sagde han ”jeg har ventet på jer i nogle år efterhånden. I som skal vriste skæbnen i den ene eller den anden retning. I som skal afgøre kongesønnens skæbne, både den nordiske og den lyse. Alt dette har skæbnen fortalt mig, men hvordan vil det mon gå jer. Vil I blive helte, eller vil I kæmpe for jer selv? Hvem ved? Hvem ved?”. ”Du har ventet på os” gentog Zhorga skeptisk ”hvad skal du forestille at være? Der er allerede en vølv, og jeg er rimelig sikker på, at hun ikke er en gammel mand”. Vismanden lo af nissens ord. ”I bærer på et magisk artefakt, hvis kræfter I ikke forstår, har jeg ikke ret? I er kommet til mig, fordi jeg nævnte Rugbert, jeres første fjende”. ”Vores første fjende?” gentog Za-Sien ”hvorfor kalder du ham det? Og hvor kan vi finde ham?”. ”Alting til sin tid, og Rugbert vil I møde inden længe. Men lad os først diskutere stenen i jeres varetægt. Lad mig se den?”. Så stor var Vismandens berygtede vilje, at selv Køter rettede sig efter ham og fandt den røde sten frem og lagde den i Vismandens hænder. ”Åh ja” sukkede den gamle, skæggede mand ”den legendariske sten, som Amalosh, gudernes konge, skænkede til sine dødelige tjenere for så mange år siden. En af et par, hvis jeg ikke tager helt fejl. Den røde skulle ifølge legenderne være den mest kaotiske og utilregnelige. Jeg vil råde jer til at være meget forsigtig med den ting i jeres varetægt”. ”Så fortæl os, hvordan vi kan benytte den imod vores fjender. Hvordan vi kan bruge den imod Rugbert” krævede Za-Sien, og Køter snuppede stenen tilbage. ”Åh” sukkede Vismanden ”men jeg er jo blot en gammel spåmænd. En tjener af oraklet og skæbnerne. Jeg ved ingenting om den slags… men jeg kender en, som måske gør. Hans speciale er måske elementar magi, men han har studeret mange ting på sine rejser gennem Mortlan, og han har lært en del. Hans navn er Tash Rizzian, og I vil finde ham blandt Skibbruds Klipperne, hvor jeres skib blev dømt til døden. I kan låne mit skib, hvis I ønsker at opsøge ham”.

På dette tidspunkt i fortællingen var alle vore karakterer blevet fyldt af enten nysgerrighed, ambition eller eventyrlyst, og de drog alle ud til Skibbruds Klipperne, hvor deres rejse var begyndt, for at møde denne Tash Rizzian. De sejlede i mange timer over havet, før de endelig ankom til hans lille havn mellem klipperne. Her mødte de Tash, som var en vis og magtfuld elver troldmand med rødt hår, men hvis rolle er betydeligt lille i denne historie. Tash forklarede dem, at stenen gav sin bærer en begrænset magt over liv og død, men for at mestre stenens kræfter, måtte man træne i mange år eller opnå Amaloshes glæde. Nej, det vigtigste for den længere historie og det samlede plot var mødet mellem Za-Sien, Køter og en gæst af hr Rizzian. Det var agnaira trolden Garwirlighz, som viste en stor interesse for Køters forbandelse. ”Jeg ved, at Bearon har straffet dig for dine gerninger, menneske” sagde den store, pelsede trold ”men du skal vide, at det lige så vel kan være en mulighed som en dom. Du blev skænket endnu en chance, og jeg råder dig til at tage den”. ”Så undervis mig endelig i, hvordan jeg leve, oh vise agnarira” svarede Køter smigrende, da han havde hørt mangt og meget om den magt, der skulle være i agnairas besiddelse. ”Jeg har ikke megen tid, men jeg vil måske opsøge dig en dag” svarede trolden ham ”og du skal også være velkommen, odder, for jeg ærer din far”. ”Min far” gentog Za-Sien irriteret ”er død, og jeg kendte ham ikke”.


Da besøget hos Tash var ovre, satte gruppen atter kursen tilbage mod Trinolas, men situationen havde udviklet sig i mellemtiden. Der lå en flåde af skibe på stranden, da de kom tilbage, og en skallet, barsk udseende mand stod og ventede på dem med en skare af bevæbnede mænd. ”Rugbert!” sagde Za-Sien vredt, da han genkendte piraten fra de beskrivelser, han havde fået af sine overordnede ”så fandt jeg dig endelig”. ”Nå, det gjorde du” svarede Rugbert ligegyldigt ”men jeg har ikke tid til folk, jeg ikke husker. Hvis du ønsker at dø, så angrib mig, men vid at din dumskab vil føre til mange uskyldiges død. Jeg ved, at I har stenen. Giv mig den, eller mine folk sætter Trinolas i brand!”. Za-Sien blev paf og vendte sig imod sine kammerater. Han ønskede måske Rugberts endeligt, men han ville ikke have uskyldige på sin samvittighed. ”Vi er nødt til at give ham stenen” hviskede Aiola forskræmt, og flere af de andre gav hende ret. Kun Køter var urokkelig, men situationen ændrede sig drastisk, da Zhorgas mål pludseligt kom i sigte. ”Lars!” råbte hun, da hendes gamle fjende, som havde brændte hendes kro ned, dukkede op blandt Rugberts folk ”så viser du endelig dit ansigt, din nidding!”. Og uden at tænke det nærmere igennem gik nissen voldsomt til angreb på det langt større menneske. Dette overraskede alle Rugberts folk, der havde forventet en nem sejr, og der udbrød adskillige mindre kampe mellem de to sider. Rugbert havde dog langt flere folk, og han undgik Za-Siens angreb så let som en lej, og der gik ikke længe, før han havde sparket Køter omkuld og stjålet stenen. ”Vi har den!” råbte han til sine folk, og piraterne spurtede tilbage mod deres skibe ”vi har stenen!”. Ingen kunne nå at følge efter dem, og inden længe var Rugbert forsvundet med stenen. Adskillige af hans folk, der i blandt Lars, var imidlertid faldet, og Trinolas var uskadt. Historien var heller ikke ovre, da vore helte vidste, at de ikke kunne lade Rugbert holde sådan en magt. Han måtte stoppes, og de satte straks efter ham i Vismandens skib…

Stenhals Historie
Del 1                                                                     Del 3

Første Afsnit           Forrige Afsnit                                                                                        Næste Afsnit

Kommentarer