Middle-Earth: Shadow of Mordor

Made in loving memori of Kaka Manhunter, he was the best nemesis ever. Sorry for cutting your head of.
Det er tid til at fortælle om spillet, som jeg har ventet så længe på. Det er tid til at fortælle om Middle-Earth: Shadow of Mordor. Shadow er først og fremmest et spil i Tolkiens Midgård (ikke det nordiske eller den dumme marvel udgave), og jeg har længe virkelig håbet på, at Monolith og WB Games ville lave et godt spil. Jeg vil sige det sådan her. 85% af hovedhistorien var super god. Men de sidste tre missioner var virkelig skuffende, ringe og antiklimatiske. Man spiller som Talion og Celebrimbor. Talion er en ranger, som dør i starten af spillet. Celebrimbor er en gammel ånd (mere ville være en spoiler for folk, som ikke kender universet nok), som bliver fremkaldt og drives ind i Talions krop. Sammen går de på en mission, hvor de vil bekæmpe the Black Hand of Sauron inde i Mordor. Her skal du spille en GTA/Red Dead Redemptiom lignende historie, imens du jager orker. Du skal arbejde sammen med en masse godt skrevne karakterer, som inkluderer Gollum, og historien er måske ikke på Tolkien højde, men den klarer sig. Det er lige indtil slutningen. Da de sidste tre missioner begynder, er jeg ikke klar på en slutning. Det er som om, at spillet siger til mig: "Spillet er snart ovre, er det ikke fedt!", og jeg svarer "nej det er ej, der er mindst en tredjedel igen". Dette ender så i en plothole, antilore og antiklimatisk dum slutning. Men det har bedre controls end Batman, og det har god kamp.
Torvin er ked af det. Han kunne heller ikke lide slutningen.
Men det egentlige kød på spillet er nemesis systemet. Det er et system (det er et helt nyt koncept forresten), som skaber dine egne bosser og ork kaptajner, som har deres egne svagheder, personligheder og udseender. De er så placeret i et stort hierarki, som hele tiden er i bevægelse. Der kommer nye orker ind i systemet, og der dør orker. Orkerne kan huske dine oplevelser med dem, og nogle hader dig mere end andre. Hvis du dør, bliver du genoplivet en uge senere, og den ork, der dræbte dig, bliver forfremmet og rykket ind hieraki eller op i det. Det er et fedt system, som fortjener et eksempel.

Kan I huske Kaka Manhunter, som der er et billede af øverst. Jeg mødte ham på en gåtur. Jeg dræbte nogle af hans folk, og vi kæmpede lidt. Det endte med, at vi blev angrebet af caragors (det er nogle Mordor løver), og jeg døde. Senere møder jeg ham igen, og denne gang er det også et tilfælde. Jeg angriber en anden orks fest, og Kaka er i nærheden. Han dræber mig, efter at jeg har sprunget hans ansigt i luften. Senere går jeg efter en warchief, og nu er Kaka bodyguard for denne warchief. Kaka husker mig og truer mig med at brænde mig op eller noget i den stil. Han slipper væk, fordi jeg fokuserer på hans herre (som jeg fik ned med nakken). Meget senere, jeg har været i en anden region, kommer jeg tilbage, og nu er Kaka blevet warchief. Jeg opsøger ham, og han bor i en stor borg. Han har sin egen bodyguard, og jeg laver en strategi. Jeg springer rundt blandt bjælkerne oppe i loftet og springer ting i luften, hvis Kaka kommer nær dem. Jeg sender også nogle dræberbier efter ham. Hans bodyguard dør, og jeg
springer ned til ham. Vi har en fire minutters lang duel, som ender med, at jeg hugger hovedet af ham. Jeg får en så en epic rune, som jeg putter på mit sværd. Under runen er der et billede af Kaka.
Ringeste ork nogensinde!
Og dette er kun en ud af uendelige muligheder, som kan ske. Systemet fungerer, og det er det vigtige. Men der er dog også plads til forbedring. Jeg kunne godt tænke mig, at der var bedre fokus på orkernes forhold. Der kunne være familier, venner og andre forhold. Det føles bare lidt mærkeligt, at de er så interessante karakterer, men de kan ikke interagere så meget med hinanden. Jeg ville også gerne have flere muligheder, som hvis man kunne myrde orkerne, imens de sov. Så kunne der også godt være bedre kontrol over ens egne orker (dem kan man også få), måske skulle man kunne sætte flere orker op imod en (nu kan man kun sende en ork mod en anden), eller man kunne få et sted, hvor man kan give ordrer til alle fra (nu skal man opsøge dem). Til sidst ville jeg gerne have noget mere personligt ved orkerne, som ændrer deres hjem. Warchiefs kunne have bannere, og alkoholikere kunne have ekstra meget grog (det kunne også påvirke gameplay, da grog springer i luften ved hjælp fra magiske ildpile). Men det er bare mine ønsker. Jeg vil helst ikke have en toer (det giver ingen mening), men der kommer dlcer, og de kunne bruge systemet i andre spil. Alt dette skal da ikke betyde, at systemet ikke fungerer. Det fungerer rigtigt godt, men der er plads til forbedring, og når man har domineret alle warchiefs, så er det sværere at finde en udfordring (ikke at det er umuligt). Med seasonpass (som jeg har) kan man også spille udfordringer, hvor man skal dræbe nogle orker inden for en tidsgrænse. Jeg har dræbt fem kaptajner og en warchief inden for et kvarter.
Det er rigtigt godt spil, og jeg er langt fra færdig med det.

Kommentarer