Dragon Age Origins: Ultimate Edition

På det sidste har jeg set en trailer rigtigt mange gange, da den er dukket op alle steder. Det er traileren til Dragon Age Inqusition. Jeg blev straks nysgerrig, og jeg ville gerne vide, hvad det var. Jeg fandt så ud, at Dragon Age er en fantasy rpg computerspils serie, som er lavet skaberen bag Mass Effect, nemlig Bioware. Jeg hørte at serien skulle være meget ligesom Mass Effect, bortset fra at det var fantasy. Jeg blev mere nysgerrig, og jeg købte Dragon Age Origins Ultimate Edition, da det var på tilbud på steam. Jeg er lige blevet færdig med hovedhistorien, samt to DLC historier.

Spillet mindede til dels om Mass Effect, især fordi det havde mindst lige så meget bonus dialog, og fordi man han havde kompagnoner i begge serier. Men det er ikke helt lige så godt. Diaologen og historien er helt klart lige så god som Mass Effect, og det er et meget interessant univers, det foregår i. Men der er et enkelt problem. Kampsystemet er ikke ligefrem en prisvinder. Det er okay, og ikke noget jeg hader Bioware for, men det kunne godt være bedre. Det ligner World of Warcrafts, bortset fra at det er helt anderledes. Det går meget op i taktik og strategi. Man styrer hele sit party, og man kan så selv vælge, hvad de forskellige skal gøre. Man kan sætte på pause og give kommandoer, hvis man har brug for det. Det betyder dog ikke, at folk ikke kan tænke selv. Hvis man ikke styrer dem, reagerer de ud fra nogle standard taktikker, som man også kan ændre på. Det minder lidt om Game of Thrones spillet, bortset fra at det ikke er dårligt. Systemet virker fint, men det bliver til tider lidt kedeligt. I nogle missioner var der lidt for meget kamp til at holde det hele interessant, men de var næsten altid gode til at fylde noget dialog ind hist og her. Det er ikke Assassins Creed, Mass Effect eller The Elder Scrolls, hvor at kampene er virkeligt sjove, men det var acceptabelt.

En ting jeg elskede meget var, at man skulle vælge en baggrundshistorie, og så skulle man udspille den. Det vil sige, at de første to timers spil, afhang af hvilken baggrunds historie, man valgte. Det er godt koncept, som burde blive brugt mere ofte. Selv spillede jeg som elver troldmand. Spillet var delvist openworld. Man kunne nemlig kun besøge nogle få steder, og ingen af dem var Skyrim store. Der var tilfredsstillende plads, og jeg kedede mig aldrig.



Spillets hovedhistorie er til tider lineær, men aldrig på en irriternede måde. Der er ofte flere veje, man kan vælge, eller flere missioner at vælge imellem. Jeg stødte heller ikke på nogle missioner, der ligefrem var kedelige, selvom der var nogen, der var bedre end andre. En sidste ros til spillet var, at det havde en funktion, der selv tog screenshots, når at der skete noget vigtigt.

DLC'erne, der fulgte med til spillet, var også gode. Nogle gav bare mere udstyr. En gav en ny kompagnon, en golem ved navn Shale. Andre tilføjede nye kampagner, der foregik efter det normale spil. Jeg har kun spillet to af dem, men de var begge rigtigt gode.

Jeg syntes at spillet var rigtigt godt, og jeg kunne godt tænke mig at spille resten af serien en gang. Det er tydeligvis endnu et Bioware mesterværk, og det eneste jeg vil have forbedret, er kampsystemet.

Kommentarer