Dragon Age 2

Min nysgerrighed for Dragon Age Inqusition er begyndt at koste mig. I sidste uge købte jeg Dragon Age Origins, da det var på tilbud på Steam. Lige da jeg var blevet færdigt med det og DLCerne, satte jeg mig ned (billede talt, jeg sad allerede ned) og tænkte på om dette var starten på en god serie. Så åbnede jeg Origin (jeg har det, og jeg fortryder det ikke. Slap af Valve fans) og kiggede efter andre Dragon Age spil der. Med det samme fik jeg øje på et tilbud, hvor man kunne få Dragon Age 2 med 40% rabat. Det var virkelig mærkelig, eftersom at jeg lige havde købt Dragon Age Origins på tilbud. Jeg slog så til og købte spillet.

Dragon Age 2 både minder om og er meget anderledes end etteren. Det er stadigvæk et rpg, med det samme kampsystem (desværre, men stav kamp er forbedret). Men historien er meget anderledes. Hvor i Origins man skal opbygge en hær og besejre the Archdemon, så handler Dragon Age 2 mere om nogle venner, der sidder på en kro det meste af tiden og som redder byen, når at den kommer i problemer. Det er lidt forvirrende, fordi man aldrig rigtigt ved, hvad der er hovedhistorie, og hvad der er side historie. Der er også flere gange, hvor at man tror, at spillet snart slutter, men så finder man ud af, at der er langt igen. Hovedhistorien er forvirrende og ikke altid lige interessant. Det sjoveste er oftest at klare sidemissioner og bare tale med sine venner. Spillets map er også begrænset til byen Kirkwall og dens omliggende bjerge. Dette gør at der ikke rigtigt er så mange muligheder for at udforske, og det at Bioware har genbrugt den samme dungeon-skabelon alt for meget.

DA2 elver
Samme elver DA Origins
I modsætning til etteren, er ens karakter også nu med en stemme. Lige som Mass Effect trilogien, har man nu et bestemt efternavn, i dette tilfælde er det Hawke. Dette betyder også, at man ikke kan vælge sin egen
baggrundshistorie ligesom i etteren, hvilket var okay, men jeg håber, det er anderledes i fremtidige spil. Spillets grafik er blevet ændret en hel del, især elverne er blevet meget grimme. Qunari racen har fået horn, hvilket jeg synes er en forbedring. Ens class laver også ændringer på historien, og den synes jeg, er rigtigt godt. Jeg ville ønske Mass Effect havde det samme. Måske nogle stealth missioner, hvis at man er infiltrator, i stedet for at bare springe alting i luften.
Endnu en ting der er ligesom Mass Effect, er at, man kan overføre sine gem. Ligesom man kunne overføre et gem fra Mass Effect til Mass Effect 2, og så fulgte alle handlingerne med. Det er det samme i Dragon Age. Alle ens handlinger som the Warden bestemmer også noget, når at man spiller som the Champion (Hawke kalde navn). Det syntes jeg var rigtigt godt, og jeg var glad, når at jeg mødte gamle karakterer. Desværre var der ikke særlig mange. Det er et problem, fordi at folk ikke kan nå at udvikle den samme glæde for karaktererne, som de kunne i Mass Effect eller en hvilken som helst anden historie, som har de samme karakterer.
Der var faktisk kun en/to (det er lidt kompliceret) tidligere companions, som også bliver ens companion i Dragon Age 2. Det er ovenikøbet kun en DLC karakter fra etteren, nemlig troldmanden Anders.
Men på trods af spillets fejl, så er det stadig godt, og det er en god forsættelse af historien. Jeg har hørt noget om at Bioware, tager det bedste fra et og to til Inqusition, og jeg tror, at det bliver godt.

Kommentarer