Mass Effect 3 og nyt Assassins Creed spil på vej

Jeg har før fortalt om både Mass Effect og Mass Effect II. Nu har jeg fået triologiens slutning Mass Effect 3. Mass Effect er en science fiction RPG shooter, og det er en min yndlings skydespils serie. I det sidste halve år har jeg villet have dette spil, for at jeg kunne få slutningen på den fantastiske historie, som jeg blev introduceret til i Mass Effect 2. Jeg havde dog hørt, at slutningen på historien skulle være dårlig. Jeg spillede alligevel spillet, men jeg havde ikke nogle forventninger til slutningen. Det reddede nok spillet for mig. Slutningen var nemlige god, men ikke nær så god som serien fortjente. Jeg synes, at for mange folk er utilfredse med den, selv om at jeg indrømmer, at den kunne have været bedre. Jeg synes (ADVARSEL SPOILERS. KIG LANGT VÆK. LÆS DET IKKE. DET ER EN SPOILER) at Shepard godt kunne have fået en "og han/hun levede lykkeligt til sine dages ende" slutning. Det har han/hun fortjent. (KIG VÆK SPOILERS). Mass Effect 3 minder mest om toeren, men det er også lidt anderledes. Istedet for et stort hold skal man samle en hær, og man får ikke når så mange squadmembers, men man får stadig en del. Hæren skal bruges til at besejre the Reapers, som har invaderet Jorden og mange andre planeter. Samtidig kæmper man imod Cerberus, som har andre skumle planer for galaksens fremtid. Der optræder rigtigt mange karakterer fra de forrige spil, men jeg syntes ikke, at ens valg i de forrige spil havde nok indflydelse på treeren. Jeg ved godt, at det ville have svært at sørge for, at alle ens tidligere valg havde en vigtighed, men jeg siger bare at spillet ville have været gået fra rigtigt godt til Super Elite Mass Effect 2, Oblivion og Assassins Creed III godt. Sammen med spillet fik jeg også From Ashes og Directors Cut DLCerne. Directors cut sørgede for, at der var nogle ekstra cutscenes efter hovedhistorien, der tjente som en epilog. From Ashes tilføjede et nyt squad member. Det var Javik, som var Prothean. Han er en interessant karakter, og DLCen er god.
Mass Effect 3 involverer også en fantastisk multiplayer, hvor at man skal arbejde sammen i hold og gennemføre udfordringer. Det er sjovt, spændende og noget man nyder. Jeg spiller som en quarien infiltrator, og jeg har indtil nu nydt det, næsten ligesåmeget som jeg nyder singleplayer delen. Den multiplayer har stort potentiale for fremtidige spil. Det fører mig videre til noget andet. Bioware (skaberen af Mass Effect serien) har annonceret, at de laver et nyt spil. Jeg ved ikke hvad det vil hede, men jeg glæder mig. Det kommer til at foregå efter Mass Effect 3, og man skal ikke være et menneske. Jeg håber på Quarian, men jeg tror at Turian er mest sandsynligt. I så fald vil jeg gerne være Garruses nevø/niece.

Før jeg går videre fra Mass Effect, vil jeg gerne fortælle, hvem der er mine yndlings karakterer. De tre titler går til.

Joker. Jeff "Joker" Moreau er en fantastisk karakter. Han er sjov, sej og en god pilot. Bioware skal have respekt for at have puttet en handicappet ind i Mass Effect. Joker har nemlig en sygdom, der gør, at hans knogler ikke kan holde til særligt meget. Da han blev født, brækede han en masse af hans ribben. Han kan brække sine ben af at løbe. Desuden er Joker en nørd (ligesom mig), hvilket bare gør ham endnu sejere. Hvis I ikke tror på mig, skal i bare tænke tilbage på Mass Effect 2, hvor at han lavede en reference til Rumrejsen 2001 med vilje. EDI bad ham om fuld kontrol over skibet, og han sagde "If you start singing Daisy Bell im done". På vores tid er det nørdet at se Rumrejsen 2001, prøv at forestille dig, hvordan det er, at se den om over hundrede år.

Garrus. Garrus Vakarian er også en af mine yndlings personer. Han er sej, loyal og en rigtig god ven. Også især fordi at han er med i alle tre spil, og man ser ham virkeligt udvikles sig som person. Han er en mestersnigskytte, og han er mester i at lave originale og geniale citater. Garrus er altid med Shepard. Han er også en god leder selv, og de har mange ting til fælles. Garrus folk tror heller ikke på ham, da han siger, at det Reapers vil vende tilbage. Sammen har de været igennem mange ting, og i løbet af alle tre spil har Garrus været en af mine yndlings karakterer.
Hans personlighed bliver også til dels udviklet af de valg, man selv tager i spillene, og med det indblik man får i hans personlighed, er han nemmere at ordentligt forstå.

Tali. Tali Zorah vas Normandy er en tredje af mine yndlings karakterer. Hun er en quarian mekaniker, som slutter sig til Shepard i Mass Effect 1, da man redder hende fra lejesoldater. Lige siden det har hun været et loyalt medlem af the Normandy. Hun er rigtigt venlig, intelligent og sjov. At have hende med giver også spilleren, en hel del mere information om resten af Mass Effect universet, da hendes race er lidt usædvanlige og kommer fra et andet sted i galaksen. Hun har især en del interessante samtaler med Legion, fordi at deres racer er ærkefjender, og at have dem begge om bord giver en mere interessant historie.


"You can pay a soldier to fira a gun, you can pay him to charge the enemy and take a hill, but you can´t pay him to believe." - Admiral Hackett.

Amiral Hackett har ret. Det samme gælder for spil, bøger og film. Man har brug for nogen, man kan tro på. I Mass Effect serien var det Joker, Garrus og Tali, jeg troede på. På et tidspunkt døde en af dem, og jeg fik skyldfølelse (jeg skyndte mig at genstarte spille helt fra starten med den samme karakter). Disse karakterer har gjort serien til mere end bare et normalt spil for mig. Alle historier har brug for karakter som dem. Karakter som Gandalf, Dobby og Yusuf Tazim. Karakterer som Han Solo, Martin Septim og Bilbo. Uden sådanne karakter er det ikke det samme.

Nu til noget helt andet, som ikke har særligt med det andet at gøre. DER ER ET NYT ASSASSINS CREED SPIL PÅ VEJ. Så er det sagt. Jeg ved, at I alle nok havde regnet det ud, men der er mere. Der er også kommet en kort trailer. Se den her. Spillet foregår i Frankrig Paris, og det vil hede Assassins Creed Unity. Der er også kommet nogle få screenshots. Mere ved jeg ikke, så her er nogle screenshots.
Bilederne skulle være fra en hjemmeside ved navn Kotaku, men de er ægte.


Kommentarer